Dé winterse lifestyle website van de BeNeLux!

Meld je gratis aan!

QST
GETEST: HEAD Monster 98 vs Salomon QST 99

Gepost op

Dus, je bent op zoek naar een ski die van alle markten thuis is en zowel op de piste als in de poeder moet het je perfecte maatje zijn. Waar begin je dan met zoeken? Het magische woord is ‘all-mountain’, maar ook daar zitten gigantisch veel verschillen tussen de verschillende types, maten en vormen, dus waar moet je beginnen? Om een start te maken hebben wij de HEAD Monster 98 en de Salomon QST 99 getest en deze tegenover elkaar gezet!

Om maar meteen met een beetje technische achtergrond informatie te strooien, er zijn doorgaans twee soorten all-mountain ski’s: frontside en backside. Frontside staat voor pisteski’s met off-piste kwaliteiten, backside voor off-piste ski’s met pistekwaliteiten. De HEAD Monster 98 en de Salomon QST99 zijn beide ski’s die in het laatste segment vallen en dus zijn het meteen ook prima kandidaten om tegenover elkaar te zetten!

Een bericht gedeeld door Snowchamps (@snowchampsnl) op

We hebben ze dus allebei aan de tand kunnen voelen en in eerste instantie lijken deze twee ski’s veel op elkaar omdat de HEAD Monster 98 millimeter breed onder de voet is en de QST 99 millimeter onder de voet, maar in de praktijk zijn deze ski’s totaal verschillend. Qua breedte vallen deze ski’s nét onder het pure freeride segment en dus is het juist interessant om te bekijken hoe deze brede planken zich houden. Uiteraard ook op de pistes.

HEAD Monster 98

Te beginnen bij de Monster 98 van HEAD Skis, die met zijn felle groen/geel achtige kleuren de mensen zonder twijfel naar beneden doet kijken wanneer ze naast je staan in de lift. Ze geven nog net geen licht in het donker, ook al scheelt het niet veel. Koop je daar een ski voor? Nee, ook al wil het oog natuurlijk ook wel wat, maar het belangrijkste is dat jij en hij kunnen lezen en schrijven in de sneeuw en als je een ski zoekt met attitude… Dan heb je aan deze Monster een hele goede. De Monster is er namelijk niet eentje die je aan je voeten zet en er zomaar even mee weg skiet.

Je moet deze ski echt leren kennen want hij laat niet zomaar met zich spelen! Door z’n brede afmetingen lijkt ‘ie meer op het off-piste skiën gericht te zijn, maar schijn bedriegt. Je kan aan alle kanten merken dat HEAD er alles aan heeft gedaan om deze ski zo goed mogelijk te laten werken op de pistes en dat is met 98 millimeter breed absoluut geen simpele opgave.

Carven op de harde sneeuw is geen probleem, maar door de breedte heeft ‘ie wel een flinke radius. Voor korte bochten moet je de ski’s laten driften en dat kost heel veel kracht, al is dat iets wat te verwachten is van een brede ski. De Monster 98 is in ieder geval een ski die graag op z’n donder krijgt aangezien hij, wanneer je op de harde sneeuw staat, pas op snelheid tot leven begint te komen. Wanneer je ‘m met kracht skiet dan geeft hij je heel veel terug en geeft de ski je veel vertrouwen. Ondanks de rockervorm die ‘m moet laten floaten in de poedersneeuw heeft de ski niet de neiging om te gaan klapperen en zwabberen op hoge snelheid en dat is vooral te danken aan het gewicht en het gebruik van bijvoorbeeld grafeen in de kern van de ski, dat voor extra stabiliteit zorgt. Dit materiaal is ook nog eens heel erg licht waardoor de ski aardig wat gewicht kan lozen, zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid van de planken. Dit is overduidelijk iets waar de Monster 98 in uitblinkt!

Qua pistegedrag is de Monster 98 een ski die wel ervaring vereist. Op lage snelheid presteert ‘ie iets minder goed en dus moet je wel het vertrouwen hebben om hard te kunnen en willen gaan. Pas dan komt deze ski echt goed tot z’n recht en heb je niet meer het idee dat je een brede all-mountain plank onder je voeten hebt! Waar je het wel in gaat voelen is je benen, aangezien de Monster 98 zwaarder is dan een gemiddelde pisteplank. Ook moet je rekening houden met het feit dat de radius steeds groter wordt naarmate je voor een langere versie gaat van de Monster 98. De kortste versie, de 163cm lange ski, heeft een radius van 17,8 meter tegenover 25,0 bij de 191cm lange versie.

Off-piste gedrag

Deze ski is eigenlijk meer gemaakt voor de off-piste performance en ook al was er tijdens onze testweek niet heel veel verse poedersneeuw te vinden, we hebben ons best gedaan om de nodige stukken op te zoeken en de ski hiervoor aan de tand te voelen!

In de zachtere sneeuw zet de Monster 98 zijn piste performance namelijk door zoals je het zou verwachten. De ski’s zijn voorzien van 20% rocker, wat betekent dat de tips eerder naar boven lopen om extra float te verzorgen. Dit gecombineerd met de breedte van 98mm zorgt ervoor dat de Monster 98 geen moeite heeft met float in zachte sneeuw en het is bijna onmogelijk om hierin je tips te begraven, of er moet net twee meter poeder zijn gevallen natuurlijk. Ook in de zachte sneeuw is deze ski er een die je op z’n donder moet geven en die liever hard dan langzaam gaat.

Op hoge snelheid knalt deze ski over en door alles heen, of het nu verspoord terrein is of juist een maagdelijk wit poederveld, maar op lage snelheid voelen ze in de zachte sneeuw een beetje doof aan. Het draaien kost je dan echt aardig wat kracht en hij blijft eigenlijk alleen maar pushen naar meer snelheid.

Specificaties:

Beschikbare lengtes: 163 / 170 / 177 / 184 / 191

Radius: 21,3 meter bij 177 lengte

Maten: 135 tip, 98 mid, 120 tail bij 177 lengte

Salomon QST 99

Salomon heeft met de QST een compleet nieuwe lijn gelanceerd en deze is totaal anders dan wat HEAD op de markt heeft gezet. Qua looks wint de QST 99 het overigens wel, want het donkere, matte blauw gecombineerd met oranje accenten is simpelweg prachtig om te zien. Maar goed, skiën ze ook een beetje?

QST

Zodra je de Salomon QST 99 vastpakt dan merk je één van de dingen waar Salomon de focus op heeft gelegd met de QST lijn: gewicht. Deze ski’s zijn superlicht en dat is met name voor het off-piste werk perfect, aangezien ze daardoor natuurlijk beter kunnen floaten. Aangezien we het hier natuurlijk wel over een all-mountain ski hebben moet ‘ie daarnaast ook wel goed presteren op de harde pistes en dit is dan ook iets wat we uitvoerig getest hebben.

Op de harde pistes is bij de QST 99 namelijk goed te merken dat dit een ski is die de focus meer op off-piste heeft liggen dan op de harde sneeuw. De kanten hebben niet zoveel grip als de Monster 98 en als het ijzig wordt heb je met deze ski sneller de kans dat je een stuk naar beneden glijdt. Op lagere snelheden voelen deze ski’s dan wel weer stabieler en speelser aan dan de Monster 98 terwijl hij op hoge snelheid een beetje het gevoel krijgt alsof je zweeft. Salomon heeft een hoop slimme trucjes toegepast in de QST 99, zoals het superlicht maken van de tips en het gebruik van rubber in de kern op strategische plekken om geklapper te voorkomen. Het resultaat is een brede ski die ondanks z’n forse formaat vederlicht aanvoelt en dat merk je direct wanneer je de bochten in probeert te zetten. Je hebt merkbaar minder kracht nodig waardoor je benen ook minder snel moe worden.

Carven is ook met deze ski prima mogelijk, maar je merkt direct dat deze ski moeite krijgt met keiharde omstandigheden en daardoor behoorlijk listig kan worden. Het voordeel is dan wel dat de QST 99 door dat zwevende gevoel alles weet te absorberen wat je er tegenaan gooit. Van hobbels tot zachte sneeuw, je ploegt er doorheen alsof je in een soort Rolls-Royce zit. Qua bochten lengte is het bij de QST 99 een duidelijk verhaal. Vrijwel alle modellen hebben een radius van 19 meter en dus zijn ze niet geschikt voor de korte bochten, maar dat moet je natuurlijk ook niet verwachten van zulke brede latten.

Off-piste

Waar de Monster 98 geweldige grip heeft op de pistes blinkt de QST 99 buiten de pistes uit, waar het lage gewicht helemaal tot z’n recht komt. Het zwevende gevoel wat je op de pistes hebt wordt in de zachte sneeuw nog eens extra benadrukt! De flinke rockervorm en het gebruik van een soort honingraat structuur in de tips zorgt voor nog veel meer float en een ski die zich in de zachte sneeuw heel makkelijk laat besturen. De ski geeft je veel vertrouwen ongeacht de snelheid die je hebt en je merkt direct dat deze ski zich niet in laat graven, ook als je wat langzamer gaat.

Pak je wel veel snelheid buiten de pistes dan knalt deze ski over verspoord terrein heen als een tank. Je voelt er bijna niks van aangezien de ski de klappen absorbeert als een baas! Het is goed te merken dat de QST99 buiten de pistes minder kracht nodig heeft dan de Monster 98, waardoor hij voor veel off-piste liefhebbers net wat prettiger te skiën is.

Specificaties:

Beschikbare lengtes: 167 / 174 / 181 / 188

Radius: 19 meter bij 174 lengte

Maten: 136 tip, 99 mid, 116 tail bij 174 lengte

Conclusie

De Monster 98 en de QST 99 zijn ski’s die zich in hetzelfde segment bevinden en het is makkelijk om te concluderen dat ze heel erg veel op elkaar moeten lijken, maar dit is absoluut niet het geval. De ski’s zijn gigantisch verschillend en het hangt er echt van af wat voor skiër jij bent als je een keuze wilt maken tussen deze twee brede planken!

Om het je makkelijker te maken, beide ski’s zijn echte off-piste latten die zich prima houden op de piste, maar het is dus belangrijk om te weten waar de focus ligt. Als je vaak buiten de pistes komt, maar niet in wilt leveren op piste performance wanneer je bijvoorbeeld met je familie gaat skiën dan zijn deze ski’s prima keuzes. Maar ja, dan moet je alsnog kiezen:

HEAD Monster 98: Deze ski is het beste geschikt voor ervaren skiërs die liever op snelheid skiën dan heel erg op bochtentechniek willen leunen. Op hoge snelheid, op de harde pistes én in de poedersneeuw geeft ‘ie veel vertrouwen, al moet je ‘m dus wel op z’n donder blijven geven. Korte bochten maken of slippend skiën is niet echt aan te raden met deze ski aangezien je dat veel kracht gaat kosten.

Salomon QST99: Ga je niet alleen maar hard en sta je meer buiten de pistes dan er op? Dan is de QST 99 de ski voor jou. Qua off-piste performance doet hij het beter dan de Monster 98 en ook is deze ski prettiger te skiën op lagere snelheden en met kortere bochten. De ski levert wel in op grip en ijzige stukken kan je met de QST 99 beter mijden, of je moet er vol gas overheen willen strepen.

Er zijn nog geen reacties. Je bent de eerste!

Reageer