Nieuws - 22 december 2015   16:21 Alpine Airbagsysteem zorgt nu al voor grote problemen

Door:

We hebben het hier niet over de welbekende lawine airbag, nee deze airbag moet een skiër beschermen in het geval van een harde crash! Afgelopen weekend kreeg dit stukje ‘veiligheid’ zijn vuurdoop tijdens een World Cup race maar nu heeft die airbag waarschijnlijk voor een ernstige blessure gezorgd. Oeps! 

Jarenlang zijn ze in het wereldje van het Alpine skiën bezig geweest met het ontwikkelen van een speciale airbag die skiërs moet beschermen. Het principe hiervan is totaal anders dan een lawine airbag, omdat die je vooral drijvend moet houden op een loskomende sneeuwmassa, terwijl de alpine airbag meer lijkt op hetgeen wat je in een auto tegen komt. Ga je hard op je muil dan blaast de airbag zich op om serieuze blessures te voorkomen.

Afgelopen weekend werd deze airbag voor het eerst gebruikt in het World Cup circuit tijdens de wedstrijd in het Italiaanse Val Gardena en daarmee heeft de airbag ook gelijk zijn eerste vuurdoop meegemaakt tijdens een harde crash. Matthias Mayer ging snoeihard onderuit tijdens de afdaling, zijn airbag werd opgeblazen maar vervolgens bleef hij maar in de sneeuw liggen. Mayer is snel naar het ziekenhuis gebracht en hier bleek dat deze crash serieuze gevolgen heeft gehad. Minstens twee rugwervels zijn gebroken en één is niet stabiel, waardoor zijn seizoen er sowieso op zit en het is nog maar de vraag of hij ooit weer op hoog niveau kan skiën.

In eerste instantie werd er gecommuniceerd dat Mayer slechts enkele kneuzingen over had gehouden aan deze crash en dat zijn airbag systeem hem geholpen heeft, maar het laatste nieuws schetst een totaal ander beeld. De medische staf in Innsbruck denkt dat de airbag er juist voor heeft gezorgd dat hij zijn rug gebroken heeft en dat een crash zonder dit systeem veel minder erg zou zijn.

Ted Ligety, een van de beste alpine skiërs ter wereld, is geen fan van het systeem. “Ik vind het belachelijk dat racers gebruikt worden als crash test dummies om een onbewezen airbag systeem te testen. Zover ik weet was dit de eerste race crash met dit systeem en heeft meteen voor de ergste rugblessure gezorgd binnen de World Cup in meer dan 10 jaar tijd. Het lijkt erop alsof de airbag juist een drukpunt vormde waar zijn rug op brak.”

De meeste deelnemers in de World Cup zijn overigens geen fan van dit systeem en dragen ‘m daarom ook niet. Na deze crash wordt er een nieuw onderzoek ingesteld naar de werking van dit systeem en of de ernstige blessure van Mayer voorkomen had kunnen worden.

Beelden van de crash van Matthias Mayer:

Bron:

Foto: FIS

Gerelateerde posts:

Meer Nieuws:

Meer Nieuws