Nieuws - 8 november 2019   9:57 Backcountry.com zet rechtszaken tegen backcountry naamgebruik op pauze

Door:

Het was een aardige shitshow in de Verenigde Staten, maar blijkbaar heeft alle kritiek wel effect gehad. Backcountry.com heeft de rechtszaken tegen het gebruik van de term backcountry voorlopig stil gelegd! 

Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat een van de grootste outdoor webwinkels van de Verenigde Staten, Backcountry.com, tal van bedrijven heeft aangeklaagd omdat ze een vorm van backcountry in hun merknaam hadden verwerkt. Het Amerikaanse bedrijf heeft namelijk sinds kort een kledinglijn gelanceerd onder dezelfde Backcountry naam, waardoor ze ineens merkrecht hadden op de term backcountry en die hebben ze dus ook uitgevoerd.

Heel wat Amerikaanse merken kregen daarom brieven van advocaten op de mat en dit viel erg slecht. Backcountry is immers een ‘gewone’ term die volgens de tegenstanders zo generiek is, dat Backcountry.com hier onmogelijk het alleenrecht op zou kunnen claimen. Verschillende merken die zo’n brief en de bijbehorende claims aan hun broek hebben gekregen, hebben daarom de media opgezocht.

CEO reageert

Dee CEO van Backcountry.com, Jonathan Nielsen, heeft nu een reactie gegeven: “We hebben jullie feedback aangenomen en we begrijpen dat we deze zaken niet goed hebben aangepakt. We hebben een fout gemaakt.”

We bieden onze excuses aan, we hebben een fout gemaakt.

“In een poging om ons merk te beschermen, waar we al 25 jaar aan hebben gebouwd, hebben we enkele acties doorgevoerd die we nu herkennen als inconsistent met onze waarden en hiervoor bieden we onze excuses aan. Het is belangrijk om te weten dat we deze zaken zo openhartig en respectvol mogelijk hebben geprobeerd te voeren en een rechtsgang was ons laatste redmiddel. Dat gezegd hebbende, erkennen we dat we dit niet goed hebben gedaan en we leggen de rechtszaken dan ook stil. We gaan een betere aanpak voor ons merkrecht onderzoeken, waarmee we anderen op een correcte manier willen behandelen zodat het past bij onze waardes en bedrijfscultuur.”

Toekomst

Kort gezegd betekent het dus dat Backcountry.com niet volledig gaat stoppen met procederen en dat ze hun merknaam zo veel mogelijk willen blijven beschermen, maar ze gaan wel voor een andere aanpak kiezen. Hoewel de term ‘backcountry’ ontzettend generiek is, werkt het merkenrecht in de Verenigde Staten nou eenmaal anders en kan het bedrijf simpelweg door blijven procederen.

Waarschijnlijk zal Backcountry.com zich de komende tijd gedeisd houden, maar zullen er zeker meer van dergelijke zaken naar boven gaan komen.

Gerelateerde posts:

Meer Nieuws:

Deel twee van het tweeluik in SnowWorld Landgraaf was gisteren aan de beurt en nu werd vooral gefocust op de railsectie. Dat werd door de deelnemers met alle plezier aangepakt waardoor ook de zondag een mooie wedstrijd van de Freestyle Tour zou gaan worden! Lees Meer…

WTF

18 november 2019

Maandag WTF #356

Even een beetje chillmode tussen de wedstrijdverslagen door is ook belangrijk, toch? We hebben je back met een verse WTF die weer voor je klaar staat. Enjoy!  Lees Meer…

Nou, het contestseizoen was uiteraard al afgetrapt in SnowWorld Zoetermeer, maar deze wedstrijd in SnowWorld Landgraaf voor de Freestyle Tour gehost door Shred Masters… Nondeju, die deed overal gewoon nog even een schepje bovenop! Benieuwd wie er naar de overwinning reden? Lees Meer…

Meer Nieuws