Nieuws - 13 december 2019   20:21 Europa komt met ‘universele droneregels’ vanaf juli 2020

Door:

Goed nieuws en slecht nieuws! Het goede nieuws is dat de droneregels in Europa eindelijk voor een deel gelijkgetrokken worden en het slechte nieuws is dat je er in de praktijk nog niet veel mee op gaat schieten! 

Rondvliegen met een drone, het is al jaren een soort van grijs gebied. In sommige landen is het helemaal niet toegestaan, in andere landen is het toegestaan onder bepaalde condities en soms is het maar net aan wie je het vraagt. Lekker vaag allemaal en daar is Europa zelf ook niet blij mee. Om dit recht te trekken gaan ze voor eenduidige regelgeving waardoor het allemaal een stukje simpeler moet gaan worden. Maar gaat het in de praktijk ook echt simpeler worden? De EU houdt namelijk wel van een paar uitzonderingen!

Categorieën

De basis voor de nieuwe droneregels zijn een viertal categorieën: Open, Specific / Beyond Visual Line of Sight, U-Space (beheerde gebieden) en Certified (gecontroleerd luchtruim).

Open

De open categorie is degene met het minste gezeik, maar ook daar zit de boel redelijk technisch in elkaar. Er zitten namelijk nog eens drie subcategorieën in: A1, A2 en A3. Dit betekent dat je altijd zicht moet houden op je drone, dat je niet hoger dan 120 meter mag vliegen en dat je beperkt bent in de gebieden waar je overheen mag vliegen.

A1

A1 is de meest lichte categorie en hier heb je geen certificaat voor nodig. Je drone mag niet meer dan 250 gram wegen, mag niet hoger kunnen dan 120 meter én ook niet zonder een directe line of sight gevlogen kunnen worden. De veel verkochte DJI reeks valt hier eigenlijk al niet meer onder, omdat ze door de camera en bereik ook zonder direct zicht bestuurd kunnen worden.

Wel mag je met deze drone over ‘niet-betrokken mensen’ vliegen, zolang het maar geen menigtes zijn. Om het gros van de consumentendrones tegenmoet te komen is er een subcategorie bedacht voor A1. Hier  vallen droes in die tussen de 250 en de 900 gram wegen en wel via een camera bestuurd kunnen worden. In dat geval heb je een online registratie nodig en moet je daarbij ook een online toets afronden, maar dan mag je wel met een dergelijke drone over kleine hoeveelheden mensen vliegen tot 120 meter hoogte.

A2

A2 is gemaakt voor drones die zwaarder zijn en een gewicht tussen de 900 gram en de 4 kilo hebben. Met deze drones mag er niet over mensen gevlogen worden en moet de drone een ‘veilige’ afstand bewaren.

Voor de A2 categorie moet je een online training volgen, een online toets afronden en daarnaast een theorie test voltooien bij een ‘vlieg autoriteit’. Alleen dan mag je ermee vliegen, uiteraard nog steeds niet hoger dan 120 meter en met zicht op je drone.

A3

A3 is dan weer een stukje simpeler. Drones tussen de 4kg en de 25kg vallen in deze categorie en hier hoef je minder voor te doen. Je moet dezelfde online cursus doen en een registratie voltooien, maar that’s it. Vervolgens zijn de limieten wel een stuk strakker. Zo mag je niet in de buurt komen van mensen en moet je bewoonde gebieden ook te allen tijde vermijden.

Specific

En dan degene met nog meer haken en ogen! De ‘Specific’ categorie bekijkt het namelijk per geval. Je hebt hiervoor specifieke autorisatie nodig per ‘geval’ waar je wil gaan vliegen.

In deze categorie van regelgeving is het per land zelf te interpreteren. Een land mag namelijk aangeven in welke zone er sowieso gevlogen mag worden, in welke zone het alleen mag met specifieke vergunningen en waar het volledig verboden is. In de toegestane zones mag je dan tot de hoogte van het gecontroleerde luchtruim vliegen, verder vliegen dan dat je je drone kan zien en afhankelijk van het gewicht, ook over mensen vliegen. Dat laatste staat in de Europese wetgeving niet zo hard beschreven als in de ‘Open’ categorie, dus mag door ieder land zelf bepaald worden.

DJI heeft bijvoorbeeld een complete kaart beschikbaar gesteld waarop te zien is waar je wel en niet mag komen en ook waar bijvoorbeeld hardere hoogtelimieten actief zijn. Rondom vliegvelden bijvoorbeeld mag je vaak helemaal niet vliegen, evenals rondom bekende vliegroutes of helikopterplaatsen. De Europese wetgeving stelt in deze categorie dat ‘autorisatie benodigd is op basis van de door de nationale autoriteiten opgestelde scenario’s en risicoanalyses’. Nog steeds vaag, dus zorg ervoor dat je van te voren op de hoogte bent van de lokale droneregels.

Certified

Wanneer je onder certified bezig bent dan ben je aan het vliegen in specifieke gereguleerde zones, of met drones die dermate zwaar zijn dat ze eerder aangemerkt worden als helikopter.

Ook hiervoor geldt dat er vanuit Europa geen keiharde eis is voor gewichten, maar dat dit aan het land zelf is om te bepalen. Wel is vastgesteld dat drones die door bijvoorbeeld hun omvang of gewicht in deze categorie vallen, ook getest moeten worden door een luchtvaartautoriteit, een certificaat moet hebben en dat alle betrokken piloten over de juiste vliegbrevetten, licenties en ook verzekering moeten beschikken. Is dit niet het geval, dan riskeer je een boete tot 22.000 euro.

Kleine drones kunnen eveneens onder ‘Certified’ vallen, wanneer er in specifieke situaties gevlogen wordt. Situaties die buiten de scope van de ‘Specific’ categorie vallen, kunnen namelijk onder ‘Certified’ wel toegestaan zijn simpelweg omdat er garanties zijn dat de piloten correct getraind zijn en er verwacht mag worden dat deze piloten ook daadwerkelijk competent zijn om in hoge risico situaties te vliegen.

Conclusie

Wordt het er écht simpeler op? We betwijfelen het een beetje. Alleen de ‘Open’ categorie is goed afgebakend en heeft daarmee een échte Europese standaard gekregen. De overige categorieën zijn nog steeds afhankelijk van de keuzes die een land zelf maakt, waardoor je er uiteindelijk nog niet veel mee op schiet.

Anyway, de droneregels gaan voor heel de Europese Unie in vanaf juli 2020 en vanaf daar is het aan de landen zelf om de verschillende categorieën in te kleden. Het makkelijkste is gewoon een kaart als de DJI Geo Zone erbij te pakken!

Gerelateerde posts:

Meer Nieuws:

WTF

19 januari 2020

Zondag WTF #365

Als je iets niet wil zien wanneer je aan het ijsklimmen bent, dan is het dit wel. In Canada sneeuwt het als een gek en Mauro Caviezel inspecteert even een net!  Lees Meer…

Meer Nieuws