Nieuws - 6 maart 2018   16:56 GETEST: Salomon XDR 80 Ti & XDR 84 Ti

Door:

Voor het seizoen 2017-2018 had Salomon een behoorlijke verandering op de planning staan. De geliefde X-Drive reeks zou er helemaal uitgaan en in plaats daarvan komen ze met een compleet nieuwe all-mountain reeks met een nieuwe naam. Dit is de nieuwe XDR en wij hebben ‘m mogen testen!

De Salomon X-Drive is al jaren een favoriet van veel wintersporters vanwege z’n veelzijdigheid en toen bekend werd dat deze ski-lijn vervangen zou gaan worden door iets compleet nieuws was niet iedereen even blij. De wijzigingen gaan namelijk verder dan het verkorten van de naam naar XDR, net als wat Salomon ook al heeft gedaan met de Quest en QST lijn. Het gaat hier echt om totaal nieuwe ski’s en je zal direct kunnen zien dat de XDR aardig wat technieken en achterliggende design elementen van de freeride gerichte QST lijn heeft overgenomen!

Met de XDR’s wilt Salomon dan ook het gat tussen de pure piste ski’s (X Max, W Max, X Race) en de freeride lijn (QST) opvullen met all-mountain ski’s die zich meer richten op de piste dan op off-piste (all-mountain frontside), in tegenstelling tot de all-mountain modellen van de QST lijn zoals de grijze QST 92 (all-mountain backside). Salomon zegt zelf dat ze een duidelijk doel hadden voor het ontwerp van de XDR lijn, namelijk om weer échte all-mountain ski’s te maken. Veel all-mountain ski’s zijn namelijk gewoon bredere versies van standaard pisteski’s en dat is prima voor het pistewerk, maar juist de wisselende omstandigheden waar die ski’s voor zijn gemaakt worden een stuk lastiger.

Salomon XDR

Bekijk de vorm van de tip, zoals je ziet is die vergelijkbaar met die van de QST lijn

De ontwerpfilosofie die Salomon heeft toegepast op de XDR reeks is meteen te zien, nog voordat je de ski’s onder je schoenen hebt. De vorm heeft namelijk heel wat trekjes die je ook op de QST poederski’s kan vinden, al zijn dat natuurlijk compleet andere latten. Een stuk minder breed, een minder extreme rockervorm en uiteraard de nodige technologieën voor een meer piste-minded ski, dat is wat de XDR doet ten opzichte van de QST. De XDR heeft dan ook een grotere hoeveelheid camber en dat betekent weer meer contactoppervlak met de staalkanten, wat vooral goed is voor op de harde pistes. De vorm en de aanwezigheid van een iets wat subtielere rockervorm in de tip moeten daarentegen wel voor extra float zorgen in de poedersneeuw en er ook voor zorgen dat ze makkelijker overweg gaan met slushy condities.

Een duidelijke inzit op de pisteskiër die wisselende condities en af en toe een beetje off-piste meepakt, dat is waar Salomon voor gaat. De XDR is in zes smaken te koop, ieder zitten ze vol met aparte technologieën en zit het grote verschil in de breedte. De XDR line up ziet er als volgt uit:

– Salomon XDR 75: Radius 12 meter, profiel 120/75/103mm, Lithium 10 binding
– Salomon XDR 78 ST: Radius 12 meter, profiel 125/78/108, XT10 Binding
– Salomon XDR 79 C/FX: Radius 13 meter, profiel 126/79/108, XT10 Binding
– Salomon XDR 80 Ti: Radius 14 meter, profiel 126/80/109, XT12 Binding
– Salomon XDR 84 Ti: Radius: 15 meter, profiel 131/84/114, Warden MNC13 Binding
– Salomon XDR 88 Ti: Radius: 17 meter, profiel: 131/88/114, Warden MNC13 Binding

Voor deze ski’s geldt natuurlijk: hoe breder, hoe meer deze ski richting de freeride kant gaat en dus minder piste-gefocust is.

XDR 84 Ti & XDR 80 Ti

Zelf hebben we de nieuwe Salomon XDR 84 Ti en de XDR 80 Ti uitvoerig mogen testen, die zoals de naam al aangeeft een breedte van 84mm en 80mm onder de voet hebben. Dit is dé grote allrounder van Salomon’s XDR lijn, aangezien de smallere ski’s meer neigen naar on-piste performance en de bredere XDR juist weer richting de QST ski’s gaat qua gevoel. Het eerste wat ons opviel aan deze ski’s is het gewicht (±1,5kg per ski)! Salomon heeft flink zijn best gedaan om het gewicht te verminderen in de XDR lijn en dat doen ze door de technieken van de QST lijn hierin te verwerken. De kern bijvoorbeeld is voorzien van Salomon’s gepatenteerde C/FX technologie, wat koolstofvezel met vlasvezels combineert en voor een stijvere ski bij een lager gewicht zorgt.

Dat lage gewicht zorgt er meteen voor dat de funfactor van de XDR heel erg hoog ligt in vrijwel alle condities. De XDR 84 geeft je een soort van ‘surfachtig gevoel’ terwijl de ski ook op harde ijzige pistes nog heel veel grip geeft. Ondanks dat hij met z’n 84mm onder de voet breder is dan standaard pistelatten kan je ze zonder moeite volle bak omgooien voor de korte bochten, terwijl ook de carvende lange bochten moeiteloos ingezet kunnen worden. De ski die wij hebben getest, de 179cm versie, heeft een radius van 15 meter wat dus lekker all-round is. Niet heel kort, niet superlang zoals bij de QST reeks, maar precies er tussenin. De XDR 80 is met zijn 80mm onder de voet net iets smaller en dit is wel te merken, al is het verschil natuurlijk niet gigantisch te noemen. De XDR 80 Ti heeft net iets meer grip op de harde pistes met uiteraard ook een iets kortere radius, maar als je puur op zoek bent naar de funfactor in lossere sneeuw, slushy condities en over buckels dan is die bij de XDR 84 Ti toch nét iets hoger..

Salomon XDRDe XDR 84 Ti

Verder zit het grote verschil vooral van deze ski’s vooral in de bindingen, de XDR 80 Ti heeft namelijk een normale skibinding zonder bijzonderheden, terwijl de XDR 84 Ti gebruik maakt van een Warden 13 binding, wat betekent dat deze MNC gecertificeerd is. Dit wil zeggen dat je ook met tourschoenen gebruik kan maken van deze ski door de teenplaat in hoogte te verstellen. Niet heel belangrijk voor de meeste ‘normale’ skiërs, maar voor de tourliefhebber betekent het weer een paartje schoenen die je niet mee hoeft te nemen.

De XDR 80 Ti

Qua bochteninzet voelt de XDR direct een stuk soepeler aan dan je zou verwachten en je hebt er zelfs slippend verrassend weinig kracht voor nodig dankzij het lage gewicht. En ja, ski’s die je prima kan laten slippen hebben vaak moeite met kantengrip op harde en ijzige stukken, maar daar hebben wij tijdens onze test geen last van gehad. Je kan de XDR zonder moeite carvend over ijzige stukken duwen en je merkt dat ‘ie constant z’n grip blijft houden.

Zoals gezegd heeft Salomon de C/FX technologie naar de XDR gehaald en dat is iets waar de ski op hoge snelheid absoluut profijt van heeft. In eerste instantie denk je namelijk dat de XDR een hele flexibele ski is door z’n lage gewicht en het feit dat de tips heel flexibel aanvoelen, maar ook op snelheid behoudt ‘ie zonder problemen z’n grip zonder geklapper of gezoek. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met race-georiënteerde ski’s, maar voor all-round latten waar je allerlei condities mee kan pakken biedt het veel mogelijkheden.

Poedersneeuw

Op de valreep hebben we de XDR 84 Ti nog een korte run uit kunnen proberen in de poedersneeuw, al hebben we de ski niet tot het uiterste kunnen pushen in deze conditie. Het valt direct op dat de breedte van de ski fijn is wanneer je zachte sneeuw tegenkomt, omdat je verrassend veel float krijgt voor een ski die het zo goed doet op de pistes. Wel zal je je stand even moeten veranderen dan wat je normaal bij een echte freeride ski doet, maar dat valt natuurlijk ook te verwachten van een all-mountain plank. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je ski’s binnen notime zichzelf in gaan graven in de losse sneeuw. Voor de serieuze poederdagen raden we nog altijd een échte freeride ski aan, maar de liefhebber die af en toe en keer een stukje buiten de pistes komt zal veel plezier beleven aan de veelzijdigheid van de XDR!

Slushy condities die je laat in het seizoen tegen zal komen zijn overigens ook geen probleem. Doordat deze latten toch wat breder zijn knallen ze door de sneeuwhopen heen alsof het niets is en heb je niet snel last van het zoeken van sporen en het lage gewicht maakt het insturen in zware sneeuw alleen maar prettiger.

Conclusie

Salomon wilde met de nieuwe XDR een echte all-rounder neerzetten, een ‘one-quiver’ zoals ze dat in het Engels noemen. Wat ons betreft is dat goed gelukt aangezien de XDR onder alle condities z’n mannetje staat en z’n grip behoudt ongeacht wat je ermee doet. Ze voelen totaal niet lomp aan in tegenstelling tot de meeste andere all-mountain ski’s in dezelfde categorie. Als je op zoek bent naar een échte alleskunner die je veel teruggeeft dan zit je met de XDR 84 Ti en de XDR 80 Ti meer dan goed.

Als je nog een afweging wilt maken tussen de XDR 80 Ti en de XDR 84 Ti dan hangt het vooral af van de condities die je op gaat zoeken. Ga je soms stukjes buiten de pistes en vlieg je het liefst zo hard mogelijk over de hobbels heen? Dan gaat de XDR 84 Ti je net iets meer fun geven dan z’n smallere broer. Sta je vooral op de harde pistes? Dan heeft de XDR 80 Ti net iets meer grip en doordat hij iets smaller is heb je ook iets minder kracht nodig om je kantenwissel in te zetten. Geen wereld van verschil, maar het kan nét even iets prettiger zijn.

Of de XDR 84 Ti en XDR 80 Ti absolute uitblinkers zijn op één enkel onderdeel? Nee. Echte snelheidsduivels hebben meer aan een race-achtige ski en freeride liefhebbers kunnen beter een off-piste plank nemen. Wel kunnen we stellen dat de XDR’s op zoveel fronten goed scoren dat dit wat ons betreft dé all-rounder is voor de wintersporter die graag met één setje ski’s een heel seizoen los wilt gaan en de hele berg aan wilt vallen.

Gerelateerde posts:

Meer Nieuws:

WTF

16 juni 2019

Zondag WTF #333

Al depressief, wetende dat de zomer nog heel lang gaat duren? We feel you. Tijd om de realiteit weer even te ontsnappen, het is WTF o’clock!  Lees Meer…

Meer Nieuws