Om de zware dieseluitstoot van een Pistenbully iets te verzachten, heeft Zillertal een proef draaien in Hintertux. Door gebruik te maken van synthetische brandstof kunnen ze CO2 neutral werken!
De afgelopen jaren is er al van alles voorbij gekomen rondom de welbekende Pistenbully, die tot nu toe altijd nog een flinke lading dieselrook uit stoot. In Hintertux zijn al tests gedraaid met 100% elektrische modellen die gebruik maken van accu’s, maar die werken simpelweg niet goed genoeg in de extreme condities bovenop de berg. Een zwaar accupakket die flink achteruit gaat in de kou is natuurlijk niet bepaald ideaal te noemen. Ook de waterstof variant voldoet nog niet, waardoor ze in het Zillertal nu naar een andere optie gingen kijken.
Zillertal heeft daarom nu een proef lopen met zogenaamde ‘eFuel’, een synthetische brandstof waarmee CO2 neutraal gereden kan worden. eFuel stoot veel minder schadelijke stoffen uit dan normale benzine of diesel en dat is al een grote winst, maar het bijzondere is dat eFuel gemaakt wordt door CO2 op te vangen en te laten reageren met waterstof, waardoor de CO2 die uitgestoot wordt ook weer omgezet wordt in nieuwe brandstof.
In Oostenrijk alleen al wordt nu zo’n 30 miljoen liter diesel verstookt door Pistenbully’s en dat komt neer op ongeveer 40 ton CO2 uitstoot. Door in te zetten op eFuel neemt de uitstoot af, kan de rest van de uitstoot weer omgezet worden tot nieuwe brandstof en draaien de Bully’s dus een heel stuk schoner. En ook niet geheel onbelangrijk: er hoeft vrijwel niets te veranderen aan de bestaande vloot met Pistenbully’s om ze te laten draaien op deze nieuwe brandstof en dat is uiteraard ook een heel belangrijk gegeven voor veel skigebieden, zodat er weinig geïnvesteerd hoeft te worden.
Wanneer de prestaties goed genoeg zijn, dan is de kans groot dat er meer Bully’s in meer gebieden op deze brandstof gaan draaien. Op dit moment wordt er nog niet heel veel eFuel geproduceerd, maar dit zal de komende jaren gaan veranderen.