Onze vrolijke Oosterburen willen tol gaan heffen op de snelweg en daar is Nederland niet blij mee. De Europese Commissie heeft de Deutsche plannen al goedgekeurd maar hier in Nederland blijven ze knokken. Tol op de Autobahn? NEIN!
In Duitsland zijn ze er al jaren mee bezig. Net als in Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk willen ze tol gaan heffen op de snelwegen om de staatskas verder te spekken aangezien deze wegen door miljoenen mensen gebruikt worden om andere delen van Europa te bereiken. Inmiddels is er een akkoord bereikt met de Europese Commissie maar een aantal landen, waaronder Nederland, zijn het daar absoluut niet mee eens!
De Duitsers wilden volgens hun oorspronkelijke plan alleen tol heffen op buitenlandse auto’s maar daar zei zelfs de Europese Commissie keihard NEIN tegen. Dit zou namelijk neerkomen op een vorm van discriminatie aangezien de Duitsers zelf geen cent zouden betalen. Daar is inmiddels een aanpassing in gemaakt die eigenlijk nog niet heel veel voorstelt, de nieuwe Duitse wet geeft de Deutsche Autofahrers namelijk een korting op de wegenbelasting ter compensatie van de tol. Op papier betalen ze dus ook tol voor de snelwegen, maar uiteindelijk maakt het geen zak uit.
Volgens het nieuwe voorstel wordt de tol berekend op basis van de uitstoot van je auto. Hoe ouder je auto is hoe meer je gaat betalen, terwijl een nieuwe zuinige auto 10 dagen door Duitsland kan knallen voor 2,50. Geen wereldprijzen dus, maar toch gaan Nederland en Oostenrijk naar de rechter wanneer Duitsland de tolheffing ook daadwerkelijk in gaat voeren.
Minister Melanie Schultz en haar Oostenrijkse college Jörg Leichtfried zeggen namelijk dat er nog steeds sprake is van discriminatie omdat de Duitse automobilist in feite in z’n reet afveegt met de Deutsche ‘Maut’ aangezien ze er in de meeste gevallen niks extra’s voor betalen terwijl de buitenlandse auto’s gewoon af moeten tikken als ze Duitsland inrijden. België en Denemarken overwegen ook juridische stappen, maar zij hebben nog geen toezeggingen gedaan.
Overigens is het nog lang niet zeker of die tol er daadwerkelijk gaat komen in Duitsland aangezien de opbrengst waarschijnlijk niet eens heel groot zal zijn, terwijl er wel een massive stapel papierwerk bij komt kijken. Als je de kosten van het systeem en de duizenden Kügelschreibers die ze nodig hebben vergelijkt met wat het op gaat leveren, dan is het geen grote vetpot waar je een extra Oktoberfest van kan geven.
De tolheffing gaat op z’n vroegst pas in 2018 in, maar voor die tijd zijn er ook nog verkiezingen in Duitsland. Of de plannen die verkiezingen gaan overleven is nog maar de vraag. Oftewel, lekker vol gas door Deutschland blijven knallen richting de sneeuw zolang het nog kan!