Nieuws - 16 januari 2018   12:13 Regel 40 en de Olympische Spelen: Geen sponsoren toegestaan!

Door:

De Olympische Spelen staan voor de deur en met een grote hoeveelheid sneeuwatleten op de startlijst verwacht je misschien doodgegooid te worden met advertenties. Toch zal dat niet het geval zijn vanwege een regel die tijdens de Olympische Spelen actief is. Wat is zo controversieel aan ‘Regel 40’? 

Dat de Olympische Spelen een gigantisch grote geldmachine is mag inmiddels duidelijk zijn. Het kost miljarden om dit event neer te zetten en dat geld moet ergens vandaan komen. Een paar grote partijen, zoals onder andere Coca-Cola, steken er heel veel geld in en dat betekent dat die partijen ook heel veel macht hebben. Zo veel macht dat ze alle andere advertentie uitingen rondom de Olympische Spelen aan banden kunnen leggen.

Wat is regel 40?

De officiele sponsoren hebben de controversiele ‘regel 40’ in het leven geroepen en die bestaat om ‘de rechten van officiele Olympische partners te beschermen’. Zij steken zoveel geld in de Spelen, dat alleen die merken iets mogen communiceren dat te maken heeft met de Olympische Spelen of de atleten die er aan mee doen. Je leest het goed, merken die geen officieel sponsorcontract hebben met de Olympische Spelen, maar wel met een Olympische atleet, mogen niets naar buiten brengen over diezelfde atleet.

Je snapt wel waar de controverse vandaan komt. Leveranciers van alle gear, sponsoren die al jaren investeren in de carrière van een atleet en dus een Olympische kwalificatie mogelijk maken, staan volledig buiten spel. Deze regel gaat écht heel ver aangezien werkelijk alles aan banden ligt. In de periode van de Spelen de woorden ‘Olympisch’, ‘goud’, ‘prestatie’ of ‘Spelen’ gebruiken? Vergeet het maar, dit is allemaal vast gelegd door het IOC. Doe je het wel? Dan krijg je een dikke vette claim aan je broek.

Regel 40 gaat zelfs zo ver dat een simpele succes-tweet van een merk aan een atleet al verboden is. Datzelfde geldt overigens voor de atleten, die mogen tijdens de zogenaamde ‘blackout’ periode geen enkele sponsor vernoeming in wat voor uiting dan ook. Een Insta post waarin je je sponsor tagt terwijl de Spelen bezig zijn? Claim aan je broek! De blackout periode is dit jaar geldig van 1 februari 2018 tot en met 28 februari 2018 en dit is al een stuk coulanter dan in het verleden, toen die periode dik drie maanden lang was.

Verboden woorden

Vanuit het IOC is een complete lijst met woorden gepresenteerd die niet-officiele sponsoren gedurende de blackout periode niet mogen gebruiken:

– Pyeonchang
– 2018
– Goud
– Zilver
– Brons
– Medaille
– Moeite
– Prestatie
– Uitdaging
– Zomer
– Spelen
– Sponsoren
– Overwinning
– Olympiër

Deze woorden mogen dus alleen gebruikt worden door de officiele partners van de Olympische Spelen en alle andere merken/bedrijven moeten een officeel verzoek indienen als ze hier iets mee willen doen tijdens de blackout periode. Deze verzoeken worden echter bijna nooit goedgekeurd, aangezien de sponsoren van de Spelen er zoveel geld in pompen dat ze niet willen dat een andere partij er voordeel uit haalt.

Boze atleten

Uiteraard zijn de atleten alles behalve blij met deze regel, aangezien de Olympische Spelen juist een van de allergrootste marketingmogelijkheden zouden zijn voor de atleten zelf. Ineens staan ze op een gigantisch podium waar letterlijk heel de wereld naar kijkt en de sponsoren hebben er ook jaren aan support in zitten.

De regel is dit jaar overigens iets verder versoepeld om de atleten en sponsoren iets tegemoet te komen, in de hoop dat het IOC niet weer een shitstorm aan klachten krijgt via social media. Het is dit jaar toegestaan om advertentie uitingen te gebruiken die ‘al een significante tijd gebruikt worden in de periode vóór de Spelen’, mits de eerder genoemde verboden woorden maar niet gebruikt worden.

In de laatste week van januari kan je in ieder geval heel veel social media posts verwachten waarin atleten de persoonlijke sponsoren bedanken, aangezien dit de laatste mogelijkheid is om dit te doen voordat het feest daadwerkelijk los barst.

Omzeiling

De kans is groot dat verschillende merken toch weer hun best gaan doen om deze regel te omzeilen, zoals tijdens de Zomerspelen van 2016 in Rio ook al gebeurde. Een tweet met de tekst: “Felicitaties aan onze kampioen die ergens in Azië een lintje met metaal heeft gekregen”, zijn dan wel weer toegestaan. Oftewel, merken en atleten die echt lastig willen doen en een statement willen maken hebben hier echt nog wel mogelijkheden voor.

Anyway, voor jou als fan is het wél toegestaan om merken te bedanken voor het steunen van de Olympische atleten. Just saying!

Gerelateerde posts:

Meer Nieuws:

De gesprekken hebben een tijdje mogen duren, maar nu is de inkt toch echt op het contractuele papier gekomen. Daarmee mag Isabelle Hanssen het ook aan de grote klok hangen en rijdt ze voortaan voor de blikkengigant Monster Energy. Tijd om eens met de Nijmeegse Halfpipe skister te kletsen dus! Lees Meer…

Meer Nieuws