Nieuws - 21 maart 2016   13:30 Saalbach-Hinterglemm gaat aankomend jaar flink investeren

Door:

In het Oostenrijkse Saalbach-Hinterglemm gaat er ook dit jaar weer flink geïnvesteerd worden! De verbinding met Fieberbrunn ligt er eigenlijk nog maar net, maar nu wordt er alweer 68 miljoen vrijgemaakt voor de volgende projecten! 

Met geld smijten kunnen ze daar wel! Zodra het skigebied van Saalbach-Hinterglemm zijn deuren sluit in april gaan de bouwvakkers aan de slag met een drietal nieuwe projecten. Allereerst komt er een verbinding met Zell am See en daarnaast worden er nog eens twee gloednieuwe liften gebouwd om de capaciteit flink op te voeren.

Zell am See

Saalbach-Hinterglemm ligt op een steenworp afstand van Zell am See en vanaf dit seizoen was Saalbach al te bereiken vanuit Zell am See, alleen moet je dar wel een freeride route voor gebruiken. Vanaf aankomend seizoen zal deze freeride route een volwaardige skipiste worden mét sneeuwkanonnen waardoor beide skigebieden een stuk beter bereikbaar worden!

Uiteraard komt er ook een gondel om de wintersporters vanuit Saalbach weer naar Zell am See te brengen. Deze lift start op het punt waar de nieuwe piste stopt, in Vierhofen en gaat vervolgens door naar de Salersbackköpfl in het Schmitten gebied van Zell am See op 1920 meter hoogte. Deze lift zal een tien-persoons gondel worden met een capaciteit van 2.800 mensen per uur en er komt bovendien ook nog een middelstation te staan op de afdaling.

De nieuwe piste zal namelijk niet helemaal tot het dalstation in Vierhofen komen, maar stopt halverwege bij het middelstation. Wintersporters kunnen van daaruit nog wel de rest van de afdaling maken met de freeride route, maar dit is uiteraard alleen weggelegd voor de pro’s met voldoende ervaring. Voor de bouw van deze lift en de nieuwe piste wordt in totaal 25 miljoen vrij gemaakt en het is de eerste stap om een nieuw grootste skigebied van Oostenrijk te maken!

Nieuwe liften

De overige 43 miljoen die vrijgemaakt is wordt gebruikt voor het vernieuwen van een tweetal liften in het gebied van Saalbach-Hinterglemm. Allereerst is de Schönleitenbahn aan de beurt, de lift die vanuit Vorderglemm naar de Wildenkarkogel op 1910 meter gaat. Deze lift staat er al 30 jaar en de het is duidelijk dat de gondel de drukte niet meer aan kan. Op de drukkere dagen staat er een flinke rij en daarom is het tijd voor iets nieuws.

De Schönleitenbahn krijgt daarom een gloednieuwe 10-persoons gondel met een middenstation bij de Rachkuchl en Hochwartalm. Wintersporters die de dalafdaling niet willen maken kunnen dan halverwege nog instappen voor een ritje naar beneden, wat nu overigens ook al het geval is. De nieuwe lift moet in totaal 1200 wintersporters meer naar boven kunnen brengen dan de huidige lift en heeft een kostenplaatje van 21 miljoen.

De laatste 22 miljoen gaat in een zelfde verbetering zitten, maar dan in het dorp Hinterglemm! De Zwölferkogelbahn is hier een van de drukte skiliften die vanuit het dorp naar de Zwölferkogel gaat op 1984 meter hoogte. Bij deze lift is eveneens een middelstation aanwezig bij de Winkleralm en dit zal dan ook niet veranderd worden. Hier komt een zelfde 10-persoons gondel te staan als bij de vorige twee projecten met een zelfde capaciteit.

De bouw van deze projecten gaat van start in april en de verwachting is dat alle verbeteringen voltooid zullen zijn voor de start van het nieuwe seizoen!

Gerelateerde posts:

Meer Nieuws:

Nu Oostenrijk op twee deelstaten na volledig oranje kleurt op de kaart met reisadviezen, is het nog maar afwachten wanneer je als Nederlander weer enigszins normaal op vakantie kan naar het Alpenland. Toch is er een sprankje hoop, twee regio’s in Oostenrijk vallen namelijk buiten de code oranje regels!  Lees Meer…

WTF

18 oktober 2020

Zondag WTF #401

Een week dichterbij de winter en nog steeds dezelfde ellende. Anyway, tijd voor een beetje chillmode en een dosis WTF!  Lees Meer…

Meer Nieuws