Dé winterse lifestyle website van de BeNeLux!

Meld je gratis aan!

Monterosa
Zwitserland en Italië tonen plannen voor gigantisch aaneengesloten skigebied

Gepost op

De grootheidsdrift van skigebieden is nu ook aanbeland in Zwitserland en Italië. De twee landen gaan samenwerken om meerdere skigebieden aan elkaar te koppelen en daarmee de strijd aan te gaan met de Franse giganten! 

Dat Les 3 Vallées in Frankrijk de grootste is mag geen geheim meer zijn. Met z’n 607km aan pistes is dit gebied by far de grootste ter wereld en die titel gaan ze echt niet kwijt raken, maar er komt nu wel een partij een stukje dichter in de buurt. Italië en Zwitserland hebben al een gekoppeld skigebied tussen Cervinia en Zermatt, maar nu liggen er plannen om dit nog veel groter te gaan maken.

In de plannen staat dat Cervinia – Zermatt samen gevoegd gaat worden met het Italiaanse Monterosa skigebied, waardoor het totaal neer gaat komen op 530km aan pistes. Nog lang niet die 600+ van Frankrijk, maar met deze meters staat het gebied straks wel op de internationale tweede plek. Om de verbinding te realiseren is er nog wel aardig wat werk en vooral heel wat geld nodig, want het is alles behalve simpel te noemen.

Er gaan namelijk twee gloednieuwe Doppelmayr 3S gondels gebouwd worden. Je weet wel, die grote krengen waar 35 mensen in kunnen. In totaal moeten deze gondels 8km gaan overbruggen en samen met de rest van de kosten moeten de skigebieden in totaal 65 miljoen euro uit gaan geven. Externe investeringen schijnen niet nodig te zijn, de liftbedrijven hebben zelf genoeg geld achter de hand om deze kostenpost eruit te janken!

Uiteraard gaan deze plannen niet zonder kritiek. Om de verbinding tussen deze skigebieden te realiseren moet er namelijk in een ongerept natuurgebied gebouwd worden en daar is lang niet iedereen het mee eens. Een lokale natuurfotograaf noemde het ‘waanzin’ tegenover een Italiaanse krant en er zijn veel locals die het plan absoluut niet zien zitten. Voordat de verbinding daadwerkelijk gebouwd kan worden zal er ook nog eens een lokaal referendum gehouden worden in de nabij gelegen dorpen, waar de plannen maar zo zouden kunnen stranden.

Overigens lagen er ook nog andere plannen op tafel om deze verbinding te realiseren, waarbij er alleen een tunnel gegraven zou moeten worden, maar daar zijn ze mee gestopt toen het prijskaartje bekend werd. Deze kwam neer op een dikke 250 miljoen euro en dan zijn twee liften van in totaal 65 miljoen euro natuurlijk wel de betere optie. De komende maanden moet dus duidelijk worden of de plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden, aan de skigebieden zelf zal het in ieder geval niet liggen!

Er zijn nog geen reacties. Je bent de eerste!

Reageer